Nos publications

Actes de colloque

Publiés le

Women Artists Shows· Salons· Societies 1870s-1970s

The Exhibition Contribuição da mulher às artes plásticas no país and the Silence of Brazilian Art Criticism

Marina Mazze Cerchiaro, Ana Paula Cavalcanti Simioni et Talita Trizoli

Résumé

Em dezembro de 1960, o Museu de Arte Moderna de São Paulo inaugurou a mostra “Contribuição da mulher às artes plásticas no país”. Trata-se da primeira exposição coletiva feminina de grandes dimensões ocorrida no Brasil. No entanto, mesmo tendo sido realizada numa instituição prestigiosa e agrupado artistas de renome, a mostra não teve repercussão na imprensa e não suscitou outras iniciativas semelhantes ao longo da década. Pretende-se refletir sobre o silêncio e as resistências do ambiente artístico brasileiro ao tratar das mulheres artistas enquanto coletividade, o que talvez possa explicar o impacto tardio do feminismo nesse campo.

AWARE
AWARE

Marina Mazze Cerchiaro, PhD student in Aesthetics and Art History at the Museum of Contemporary Art of the University of São Paulo with a FAPESP scholarship. Her thesis focuses on the process of building the reputation of the Brazilian female sculptors from the 1940s to the 1960s who won the firsts Biennials of São Paulo (1951-1965).

Ana Paula Cavalcanti Simioni, Professor at the Institute of Brazilian Studies of the University of São Paulo. She is the author of several researches and publications in the area of sociology of art, in particular on the relations between art and gender in Brazil.

Talita Trizoli, PhD in Education at the University of São Paulo with a FAPESP scholarship. Her research addressed the presence of feminist issues in the works of Brazilian female artists during the 1960-1970s, and the problems of critical reception.

Archives
of Women Artists
Research
& Exhibitions

Facebook - AWARE Twitter - AWARE Instagram - AWARE
110 boulevard Saint Germain 75006 Paris (France) — info[at]aware-art[.]org — +33 (0)1 55 26 90 29